Kundalini Yoga

Het regelmatig beoefenen van Kundalini Yoga biedt jou de mogelijkheid om

  • de uitdagingen van het leven beter te kunnen hanteren
  • spanning los te laten
  • geconcentreerd en gecenterd te leven

Kundalini yoga – zoals werd onderwezen door Yogi Bhajan – is een dynamische vorm van yoga waarbij lichaamshoudingen, ademhaling, mantra’s, meditatie en relaxatie een belangrijke plaats innemen.

Ook al lijken de oefeningen en houdingen soms eenvoudig, ze vragen om inzet en focus. 

“Hoe meer je geeft, hoe meer je terugkrijgt”
– Amanda Samaey

Bekijk hier de lessenreeksen.

“HET DOEL IS OM DE NATUURLIJKE ENERGIE DIE AANWEZIG IS TE GEBRUIKEN, TE VOEDEN EN TE LATEN STROMEn”
– YOGI BHAJAN

KUNDALINI YOGA STAAT VOOR

  • focus – ervaren –  voelen – bewust worden 
  • inspanning – doorzetten – stroom – ontspanning
  • gecenterd zijn – luisteren naar je innerlijke zelf – jeZelf ruimte geven – bevrijding
  • voller be’leven’ – loslaten – vitaliteit – authenticiteit – verbinding en harmonie tussen hoofd, hart en buik.

“KUNDALINI YOGA IS A TECHNOLOGY OF AWARENESS”
– 
Yogi Bhajan

 

Bekijk hier de lessenreeksen.

Kundalini Yoga Brugge Amanda Samaey

 

Opbouw van een les kundalini yoga

INTUNEN: we  starten de les met intunen en verbinding te maken met je innerlijke leraar en hogere wijsheid.

OPWARMEN: lichaam en geest afstemmen op de kriya

KRIYA: is een combinatie van op elkaar afgestemde oefeningen om je meridianen, organen, spieren en functies in het lichaam te stimuleren, te vitaliseren en te herstellen. Elke les is uniek: er wordt telkens een andere kriya aangereikt.

RELAXATIE

MEDITATIE

AFRONDEN met de “Long Time Sunshine” song en de mantra Sat Nam

“TRY TO BECOME PART OF THE EXERCISE. Exercising ‘IS’ meditation at the same time”
– Yogi Bhajan

 

Bekijk hier de lessenreeksen.

Kundalini Yoga Brugge Amanda Samaey

 

positieve effecten van kundalini yoga

  • versterkt je immuniteit en zenuwstelsel
  • heeft een positief effect op de werking van organen en klieren
  • stimuleert de bloedcirculatie
  • versterkt je spierstelsel = meer kracht en lenigheid
  • zorgt voor een betere ademhaling wat resulteert in een groter uithoudingsvermogen en meer vitaliteit
  • ontwikkelt je (lichaams)bewustzijn
  • maakt je rustiger, helder en compassievoller
  • ontwikkelt je intuïtie
  • verbetert je concentratie
  • ondersteunt je bij het doorbreken van negatieve patronen 
  • leert je beter omgaan met angst, stress
  • versterkt je draagkracht
  • verhoogt je mentale, emotionele en fysieke weerbaarheid

“KUNDALINI YOGA EXPLORES YOUR DIMENSIONS, DEPTH, NATURE AND POTENTIAL AS A HUMAN BEINg”
– YOGI Bhajan

Bekijk hier de lessenreeksen.

Kundalini Yoga Brugge Amanda Samaey

 

Tools en begrippen van kundalini yoga

ASANA

Lichaamshouding. Elke asana heeft een positief effect op de stabiliteit, kracht, lenigheid en evenwicht van het lichaam. Elke asana is een oefening, een meditatie, verbindt je met je energie en nodigt je uit om te reflecteren, is een referentie.

BHANDA

Betekent slot. Het doel van een bhanda is om energie langs bepaalde kanalen (nadis) te leiden, begeleiden en de wervelkolom te ondersteunen. Dit gebeurt door het samentrekken van bepaalde spieren.

KRIYA

Betekent actie. Geen doelloze actie, maar die leidt naar manifestatie, zoals een zaad dat ontkiemt en zich ontwikkelt tot een boom, zijn ware aard, of ware zelf. In yoga leidt actie je naar een bepaalde staat van bewustzijn.

MANTRA’S

Klank is vibratie, energie die een effect heeft op ons zijn. Niet enkel de betekenis van de woorden die worden gezongen of gereciteerd maar ook de vibratie van de klank is dus belangrijk. Door regelmatig te chanten, mantra’s te herhalen wordt het helende effect versterkt. Een mantra heeft de kracht om je onderbewustzijn te transformeren.

MEDITATIE

Helpt je om beperkende patronen te doorbreken en je te verbinden met het universeel bewustzijn. Bij meditatie is  focus belangrijk.

MUDRA’S

Houding van je handen. Bepaalde plaatsen op onze handen vertegenwoordigen bepaalde delen van ons lichaam. Elke vinger staat in relatie tot de energie van een bepaalde planeet. Mudra’s ondersteunen de energie in je lichaam en brengen deze in balans.

PRANAYAM

Het beheersen van de stroom van Prana (levenskracht) met behulp van de ademhaling, ademhalingstechnieken.

RELAXATIE

De mogelijkheid om te ontspannen is essentieel voor je fysieke, emotionele en mentale welzijn. Vandaar dat de relaxatie een belangrijk onderdeel is van de Kundalini Yoga lessen. Relaxatie ondersteunt het herstel en het reorganiseren van je lichaamsfuncties en maakt het contact met je levensenergie mogelijk. Shavaasana is de beste positie om te ontspannen.

 

“KNOWLEDGE BECOMES WISDOM WHEN YOU EXPERIENCE IT WITH YOUR OWN HEART AND BEING, WHEN IT BECOMES YOUR PERSONAL EXPERIENCE”
– YOGI BHAJAN

 

Bekijk hier de lessenreeksen.

Kundalini Yoga Brugge Amanda Samaey

 

Wat deelnemers vertellen

  • “Kundalini Yoga geeft mij de kans om eventjes een momentje helemaal voor mij alleen te creëren, om contact te maken met lichaam en geest. De oefeningen worden uitgevoerd met de ogen gesloten, op die manier kan ik met mijn volle aandacht bij mezelf blijven. De les is goed opgebouwd, je wordt uitgedaagd om je fysieke grenzen op te zoeken in afwisseling met het nemen van rust. Dit zorgt er voor dat de spanningen die zich op mijn lichaam hebben gezet gedurende de week na anderhalf uur verdwenen zijn.   De ademhalingsoefeningen en mantra’s die tijdens de les aangereikt worden zorgen bij mij voor een extra verankering van de verworven innerlijke balans.  Dit resulteert vaak in een goede nachtrust.”

  • “Ik vind Kundalini Yoga echt super. Doe al 15 jaar yoga. Alle soorten yoga, maar deze yoga vind ik heel diep. Je kan meer in het zijn vertoeven. Je wordt er soepel van, al is het niet altijd even gemakkelijk. In het begin had ik toch veel pijn en nog. Achteraf  is het zalig want het verkwikt je helemaal, vooral de ademhalingen. Het is net een vernieuwing voor je lichaam.”

  • “Ik ervaar de lessen heel positief, heb er veel van geleerd. Belangrijk voor mij zijn vooral de oefeningen om je lichaam soepel te houden, daar ik rugproblemen heb. Elke dag laad ik mij op met de yoga oefeningen die ik  bij jou geleerd heb, ook de meditaties en het chanten. Met de ademhalingen kom ik tot rust, en leer ik loslaten.”

  • “Met veel zin en vol verwachting kom ik steeds naar de Kundalini Yoga. Mijn verwachtingen worden zeker beantwoord en dit zet mij aan om verder aan de sessies deel te nemen.”

  • “Yoga was heel nieuw voor mij, maar ik voelde al meteen dat dit mij de rust zou geven waar ik al jaren achter op zoek was. Ik heb een stresserende job waar ik zelden tijd heb om even af te schakelen. Dat 1,5 uurtje yoga per week geeft mij de energie en rust om de rest van de week op een meer relaxte manier te beleven.  Kundalini Yoga heeft me weer in balans gebracht.”

  • “Voor mij zijn de lessen Kundalini Yoga na 1,5 jaar een beetje verslavend geworden. Ik kijk er elke week enorm naar uit. Ze hebben een helende werking op mijn gezondheid (minder osteopatie en kiné nodig) en voelen aan als een dikke laag zalf. Ik hou ook van het actieve onderdeel van de les hoewel het soms ‘afzien’ is, maar nadien is de beloning en het relaxte gevoel des te aangenamer.”

  • “Elke les is steeds opnieuw een krachtige oproep om te ervaren wat de oefeningen met me doen en om mijn grenzen te verleggen, op mijn eigen tempo.” 
  • Kundalini Yoga geeft mij vleugels. Een echte aanrader!” 
  • “Kundalini Yoga betekent voor mij: mijn ‘automatische piloot’ even kunnen uitschakelen – focussen op mijn lichaam, tijd hebben om lichamelijke en mentale gewaarwordingen met elkaar in verband te brengen, mijn eigen ritme kunnen volgen – thuiskomen bij mezelf, rust vinden in mezelf , mijn eigen grenzen en mogelijkheden verkennen – oefenen in geduld en doorzettingsvermogen. De focus op de ademhaling maakt dit makkelijker.”
  • ”Zijn’ terwijl ik doe – genieten van de muziek – minder rugpijn – geen last meer hebben van koude handen en voeten.” 
  • “Ik kijk er telkens weer naar uit en vind het puur genieten.”
  • “Ik oefen al 33 jaar een zittend beroep uit. De specialist zei dat deze houding niet goed was voor mijn wervelkolom. Een ding staat vast dat ik zoveel mogelijk moet blijven bewegen op een juiste manier. Dit heb ik gevonden bij de Kundalini Yoga.”
  • “Door mijn spieren te versterken en door het stretchen krijg ik veel meer kracht en soepelheid, wat mij meer vrijheid geeft in het bewegen.” 
  • “Ik heb een grotere uithoudingskracht gekregen.
  • “Kundalini Yoga ervaar ik als een verrijking in mijn leven. Ik voel me beter en sterker zowel fysiek als psychisch. Ik vind meer rust. Kundalini Yoga helpt me om het overlijden van mijn man en mijn invaliditeit na een arbeidsongeval beter te dragen. Dankjewel, ik weet niet waar ik zou staan zonder Kundalini Yoga.
  • “Ik doe nog regelmatig een breathwalking in het bos, dit geeft me op korte tijd veel energie en ik voel me lichter, levendiger, vreugdevoller.
  • “Ik vond de ‘Breathwalking’ super!

 

Bekijk hier de lessenreeksen.

 

“ZONDER VITALITEIT IS HET LEVEN MAAR EEN SCHADUW VAN HET BESTAAN. Het Gaat erom hoe levendig en vitaal je bent op elk moment”
– Yogi Bhajan

 

Kundalini Yoga is een lifestyle - Amanda Samaey